Åter i Falun!

Japp, nu sitter jag vid min egna dator i TroopCrib! Skönt att vara hemma efter så lång tågresa, men det tar nog inte långtid innan jag börjar sakna familjen igen. :P

På tåget hade jag inte mycket att roa mig med, mobilt internet är ju inte direkt att leka med. haha. Dock så fick jag en tidning utav Schade. "Biografier" och den lusläste jag, en himla bra tidning måste jag säga. Där var en artikel om världens första könsbyte! Einar Wegener blev Lili Elbe år 1930! Måste ju erkänna att jag är föga insatt i transexullas 'historia' och denna artikel gjorde mig både mer påläst och gjorde mig glad att denna konstnär beslöt sig för att göra sina drömmar sanna. För att citera Lili Elbe efter att hon kom ut med att hon tidigare hette Einar Wegener: "Kanske är jag en brobyggare över den avgrund som annars åtskiljer man och kvinna" och ja, det var hon verkligen.

En film kommer ut nu 2012, vet inte vilket datum än dock. "The Danish Girl" heter den och det ryktas om att nicole kidman ska ha huvudrollen som Einar och Lili! Spännande!



På bilden är det till vänster Einar Wegener och till höger Lili Elbe och en sjuksköterska på det sjukhus där hon opererades alla gångerna.

Kommentarer
Postat av: Cornelia

Superfin blogg! Allt bra annars? / Cornelia :D

2012-01-06 @ 12:20:19
URL: http://corneliaeverytime.blogg.se/
Postat av: Jessica

Sv: Tack :D jag köpte dom på din sko :)

2012-01-06 @ 21:26:52
URL: http://jeessiiccapersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0